Terug naar de homepage
Welkom bezoeker
   
Log in voor de ledensectie Stuur een bericht naar het bestuur van Diving Zaventem
Ga terug naar de hoofdpagina
Te onthouden ... Over na te denken...

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Diving Zaventem Forum Index -> Weetjes
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Hans



Geregistreerd op: 31-3-2004
Berichten: 85
Woonplaats: Bertem

BerichtGeplaatst: Di 29 Jun 2004 19:17    Onderwerp: Te onthouden ... Over na te denken... Reageer met quote

Copy Posting gelezen op www.zoekertjes.duiken.be

Auteur Dedjutoch Datum : 27/06/2004 09:55:22

--------------------------------------------------------------------------------

"Een voorbeeldje uit de praktijk:

Juni 2001, weekje duiken in Sharm El Sheik. We hadden een boot voor onze groep afgehuurd: 22 duikers en 4 niet-duikers.
Aangezien ik het jaar ervoor reeds kleine probleempjes had met mensen die niet graag drank kochten aan boord van de boot (te duur??), en al eens vergaten zelf 2 flessen water mee te nemen aan boord, besloot ik het duiken te boeken inclusief drank aan boord (water en frisdrank). Nu kon iedereen zo veel drinken als hij/zij wou, zonder dat het nog effect had op zijn/haar geldbuidel.
De hoogste temperatuur gemeten gedurende die week (aan land!) was 58�C. Op zee was het gelukkig heel wat minder warm.

Na twee dagen zegt ��n van de deelneemsters mij dat ze al goed gebruind is en dat ze op die korte tijd al 5 kg afgevallen was! Daar was ze enorm blij om. Ik niet! Ik probeer haar duidelijk te maken dat ze gedurende de dag minimaal 2 � 3 liter water dient te drinken (ze deed ook 2 duiken per dag!). Ik verzekerde haar dat ze vroeg of laat in de problemen zou komen indien ze dit niet deed.
Haar antwoord was: "Maar ik heb geen dorst". De dag erna heb ik haar wat in de gaten gehouden, en er nogmaals op gewezen dat ze diende te drinken! Haalde niets uit!

De vierde dag begon ze zich in de voormiddag slecht te voelen. Rond de middag verloor ze het bewustzijn (zonder voorgaande "allarmerende" tekenen, enkel een beetje misselijk).
De boot voer terug naar de haven en omstreeks 14.30 uur werd ze in kritieke toestand in het ziekenhuis binnengebracht. Na een vochtinfuus werd ze z��r snel terug beter!
Het waren echter bange momenten toen we haar probeerden zo snel mogelijk in een ziekenhuis te krijgen.

Diagnose: Uitdroging (zeer hoge graad!). Medicatie: Minimaal 4 liter water per dag, geen duiken meer en geen alcohol!!! Niet in de zon lopen!!!

Ik was serieus geschrokken van het feit dat dit zo snel gegaan was, zonder voorafgaandelijk "herkenbare" symptomen (buiten de misselijkheid dan!).

Duiken in een tropisch gebied: Drinken, drinken en nog ens drinken! Maar zeker geen alcohol! En zo veel mogelijk uit de zon blijven! Je droogt immers al voldoende uit door het duiken alleen! Het kleinste symptoom van uitdroging escalleerd op zeer korte tijd en wordt levensbedreigend.

Dedjutoch "

Om even bij stil te staan...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Diving Zaventem Forum Index -> Weetjes Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group